REKLAMA

evropska_unieO schvalování rozpočtu na rok 2012 i perspektivě evropské finanční politiky do roku 2020 v pátek jednali zástupci českého parlamentu s komisařem pro finanční plánování a rozpočet Januszem Lewandowským. Po schůzce to agentuře Mediafax řekl místopředseda sněmovny Lubomír Zaorálek (ČSSD).

"Jednali jsme o čerpání rozpočtu Evropské unie i schvalování rozpočtu na další rok. Nejpodstatnější debatou byla perspektiva kohezní politiky a evropské finanční politiky od roku 2014 do roku 2020," řekl po jednání Zaorálek s tím, že se tato témata České republiky přímo dotýkají. Do diskuze o tom, jakým způsobem se budou prostředky ve výši asi 16 miliard eur přerozdělovat, by totiž měla přímo zasahovat.

"Je nesmírně důležité, aby Česká republika nestála bokem komunikace a byla součástí hledání dohody," dodal Zaorálek a zopakoval, že jakékoli dobrovolné vylučování naší země z jednání na evropské úrovni následně snižuje možnosti země rozhodovat o účelu i výši financí čerpaných z rozpočtu EU.

Česká republika je podle Zaorálka zemí, která by mohla mít ve vyjednávání poměrně silnou pozici, pokud zvolí aktivní přístup. Infrastruktura a řada energetických sítí podle něj vede mimo naši zemi, bylo by proto v jejím zájmu se do všech jednání zapojit.

Dodal, že kromě posilování vlivu na přerozdělování financí mají podobné schůzky také určitý vnitropolitický význam. "Mám radost, že jsme tam byli zástupci parlamentních stran. Jedná se o dlouhé období a bylo by proto vhodné, aby na tom panovala nějaká širší shoda. Myslím, že pro všechny z nás byla ta dnešní schůzka zajímavá, a byl bych rád, kdyby se podobným způsobem komunikovalo i tady v parlamentu. Je potřeba sjednotit český postoj," uvedl Zaorálek.

Jedním z témat páteční schůzky bylo také hledání obecných priorit pro další roky a možností, jak s rozpočtem nakládat. Evropská unie podle něj bude muset hledat kompromis mezi kohezní politikou výhodnou pro nové členské státy a zemědělskou politikou, kterou upřednostňují původní, silné státy unie, jako je Francie.

zdroj: MEDIAFAX
REKLAMA